Knowledge: the final frontier. These are the blogs of the edunauts. Their mission: to explore strange new teaching methods, to seek out new talents and new teaching objects, to boldly go where no teacher has gone before.

úterý 30. září 2014

Fenomén online hry



Online hrám jsem se rozhodl věnovat trochu ze zvědavosti, ale hlavně z důvodu potvrzení mého přesvědčení, že je hraje více než polovina mladistvých. Je to aktivita, která se velice rychle rozšiřuje, a řekl bych, že je skoro k nezastavení (viz Bitva o B-R5RB). Tyto hry však neoslovují pouze mladistvé, ale téměř všechny věkové kategorie. Stačí se kouknout na Facebook, kde své úspěchy z online her sdílí mnoho lidí. Já sám jsem ještě před třemi lety hrál opravdu hodně. I teď mě to velice láká, ale naštěstí odolávám. Online hry jsou opravdu šílený žrout času a myšlenek. Když jsem hrál, stále jsem myslel na to, co postavím, jak si vylepším město, kdy zaútočím atd. A to je ten hlavní důvod, proč mě zajímá, jak je na tom s hraním dnešní mládež.

Specifikace

Online her je veliké množství. Já dávám přednost strategiím. To jsou ty hry, v nichž si uživatel buduje vlastní město, těží suroviny a stále kliká na nějaké akce. Jsou jak bojové, tak i budovatelské. Když vás pohltí, jen těžko se jich vzdáváte. V této kategorii je přibližně 150 různých online her. Jejich počet však stále narůstá. Každá z nich má ještě několik světů, kde se dá hrát. Reklamy lákají (nemusíte nic instalovat, hrajete s tisíci hráči a tvoříte komunity, hraní je zdarma). Toto jsou lákadla, která vám umožní začít hrát a zároveň vás drží v situaci, kdy chcete stále ovládat své panství. Ve skutečnosti můžete hru ovládat z různých zařízení, což zvyšuje pokušení kliknout si na ni během školní výuky či o přestávce. Mít tisíce spoluhráčů znamená i tisíce soupeřů po celém světě. Hra tedy nikdy nespí. Hráč může být napaden ve dne v noci. No a nakonec, hra je sice zdarma, ale většinou jen zpočátku. Platební model je obvykle takový, že když vás zaujme, vede vás k potřebě si za různé bonusy koupit vylepšení, urychlení atd. - a tím stoupat v žebříčku slávy.
Zprvu se zdá, že stačí u hry sedět 5 minut a je to, ale za hodinu u toho hráči sedí znovu. Najednou je to 10minut a dál a dál, až se u té hry tráví hodiny, dny a noci. Ve většině případů, když u hry uživatel tráví tolik času, tak chce být lepší a lepší. Nakonec se neubrání a koupí si i nějaké to vylepšení a stovky korun měsíčné vyletí komínem.

Anketa

Učím celkem na třech středních školách a učilištích, kde jsem nechal svoje žáky vyplnit online anketu. Jednalo se o žáky prvních a druhých ročníků maturitních i učňovských oborů, kterých máme na školách celkem šest. Anketu jsem nastavil tak, aby ti, kteří nehrají, přeskočili všechny otázky a dostali se rovnou na konec. Tím, jsem eliminoval alespoň částečně vymyšlené odpovědi. Hráči odpovídali na otázky, které by měly charakterizovat to, kolik času a peněz do hraní dávají a jak moc jsou na hrách závislí. Otázky jsou zpracované hlavně formou výběru z několika možností, díky čemuž bylo zpracování výsledků značně usnadněno.
Celkem se zúčastnilo 177 respondentů. Do věkového filtru 15 – 23 let se jich zařadilo 160, z toho 59 dívek a 101 chlapců. Na otázku, zda někdo hraje online hry, odpovědělo 105 respondentů kladně. Tedy 65,6 % dotázaných hraje online hry. Z toho celých 56 % tvrdilo, že hrají pouze 1 hodinu denně. 15,6 % hraje 4 a více hodin. 

Docela mě překvapily odpovědi na utrácení peněz za hraní. Naštěstí 50 % za hry nikdy neutratilo ani korunu, ale 11,3 % hráčů již utratilo více jak 1000kč. Jeden žák se mi dokonce svěřil, že utratil více jak 30 000 Kč, což je tedy alarmující.
Výsledky ankety mě docela překvapily. Popravdě jsem čekal ještě větší hodnoty u otázky, kdo hraje a kolik času u hraní tráví. Nejvíce mě udivilo, kolik peněz jsou žáci za hraní ochotni utratit. Všechny otázky a jejich odpovědi s vyhodnocením najdete zde.

Závěrem

Každý z nás si z této drobné ankety, která proběhla na třech středních školách, může udělat obrázek o tom, jak to je s online hrami u středoškolských studentů. Pochopitelně, pro přesnější údaje je zapotřebí získat více respondentů, ale myslím si, že výsledky by se moc nelišily. Dnešní studenti jsou ochotní několik hodin denně trávit hraním online her a ospravedlňovat se tím, že je tam chat a že si povídají s kamarády nebo že si zlepšují angličtinu. Ale vůbec si neuvědomují, kolik času jim to bere. I já mám tuto éru za sebou a dokážu si představit, že někdy je opravdu těžké odolat. Jak, jste na tom vy?

1 komentář:

  1. Já hraju také online hry :-) . Nejvíc mě baví takové ty karetní a logické, u kterých si alespoň procvičím paměť :-) . V poslední době mě nejvíc baví mahjong . Hraju ho skoro každý den. Obzvlášť teď na zimu je to super na zahnání večerní nudy :-) .

    OdpovědětVymazat